För den som jobbar i den politiska sfären finns det ingen bättre plats att synas på än Almedalsveckan som varje sommar går av stapeln i Visby på Gotland. 2020 års upplaga av branschveckan äger rum mellan den 28 juni till den 5 juli. För dig som planerar att delta börjar förberedelserna redan nu.
Inför förra årets Almedalsvecka tycktes rapporteringen och stämningen inför den vara något avslagen. Flera kända debattörer och politiker gick ut och sa att de inte skulle delta just det året. Detta efter att Almedalsveckan slog rekord i antal besökare året före. Men evenemanget i Visby är fortfarande Sveriges obligatoriska mötesplats för opinionsbildare och politiker. Det enklaste och mest givna sättet att exponera dig själv är genom ditt namn. Du kan synas med hjälp av muggar med tryck och andra profilprodukter. Gärna med en väl genomarbetad logotyp som är lätt att känna igen.
Hur gör du för att synas?
Vet du vilken aktör som syns bäst och mest under Almedalsveckan? Företaget Cramo som sköter uthyrning av ljud- och ljusriggar, kablage och annan utrustning. De får med andra ord betalt för att synas i Almedalen. Deras position är förstås unik, för alla andra gäller andra villkor.
Om du vill synas på Almedalsveckan krävs det att du gör ett gediget förarbete. Du måste täcka in flera olika baser. Som politiker eller opinionsbildare jobbar du ytterst med dig själv som varumärke och det är inte lätt att sticka ut i ett arrangemang som snittar fler än 3500 events och runt 40 000 besökare.
Slipa ditt budskap
Om du förmår göra avtryck eller inte handlar förstås i slutändan om huruvida ditt budskap är tillräckligt attraktivt för att skapa uppmärksamhet. Det betyder dock inte att det inte finns knep du kan ta till för att förpacka det du vill säga på ett bättre sätt. Hur spännande och nytt ett budskap än är så kan det spetsas ytterligare genom att framföras på ett bra sätt. Lägg därför ner stor tid på att planera hur du bäst säljer in dina argument. Slipa dem mot en tänkt motståndares allra bästa argument och lägg särskild möda på att formulera dig på ett sätt som kan förstås av så många som möjligt. Lycka till!